Your Cart

Demam Kuning Pada Bayi

Demam kuning pada bayi merupakan salah satu masalah kesihatan yang umum terjadi pada bayi baru lahir.

Walaupun demam kuning biasanya tidak berbahaya, namun tetap menjadi perhatian bagi ibu bapa karana dapat menyebabkan komplikasi serius jika tidak diubati dengan tepat.

Perkongsian kali ini, kita akan bercerita tentang demam kuning pada bayi, termasuk penyebab, gejala, pengubatan, dan pencegahannya.

Panduan Merawat Demam Kuning Pada Bayi

Penyebab Demam Kuning Pada Bayi

Demam kuning pada bayi disebabkan oleh peningkatan kadar bilirubin dalam darah. Bilirubin adalah zat kuning yang dihasilkan saat sel darah merah yang lama rosak.

Biasanya, hati bayi baru lahir dapat memproses bilirubin dan mengeluarkannya melalui najis. Namun, pada beberapa hal, hati bayi belum sepenuhnya matang sehingga tidak dapat mengatasi jumlah bilirubin yang tinggi, yang akhirnya menyebabkan ianya berkumpul dalam darah.

Gejala Demam Kuning

Gejala demam kuning pada bayi dapat bervariasi, bermula dari kulit dan mata yang kuning, hingga bayi yang lemah dan lesu.

Bayi juga mungkin mengalami nafsu makan yang berkurangan, muntah, dan najis yang berwarna pucat. Jika anda melihat gejala-gejala ini pada bayi, adalah penting untuk segera ke klinik atau hospital.

Rawatan Demam Kuning

Pengubatan demam kuning pada bayi tergantung pada tahap demam tersebut. Pada kes yang ringan, mungkin cukup dengan memberikan bayi susu ibu dengan lebih kerap untuk membantu mengeluarkan bilirubin melalui najis.

Jika kadar bilirubin sangat tinggi, bayi mungkin perlu menjalani terapi fototerapi. Fototerapi melibatkan paparan bayi pada cahaya khusus yang membantu mengubah bilirubin menjadi bentuk yang lebih mudah dikeluarkan melalui najis.

Selain pengubatan secara medikal, ada beberapa langkah pencegahan yang dapat dilakukan untuk mencegah demam kuning pada bayi.

Salah satunya adalah dengan memberikan air susu ibu(ASI) segera setelah bayi lahir. ASI mengandung zat yang membantu melancarkan pencernaan bayi dan membantu mengeluarkan bilirubin melalui najis.

Selain itu, penting untuk memastikan bayi mendapatkan cukup cairan dan makanan yang diperlukan untuk membantu hati memproses bilirubin dengan baik.

Demam kuning pada bayi biasanya hilang dengan sendirinya setelah beberapa minggu. Namun, jika bayi anda mengalami gejala yang parah atau semakin serius, segera ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan.

Nasihat Dan Rawatan Pakar

Jangan kuatir untuk mendapatkan nasihat pakar jika anda memiliki kerisauan atau sebarang pertanyaan tentang demam kuning pada bayi anda.

Sebagai kesimpulan, demam kuning adalah masalah kesehatan yang umum terjadi pada bayi baru lahir. Meskipun demam kuning biasanya tidak berbahaya, namun tetap penting untuk mengenali gejala-gejalanya dan melakukan rawatan jika ianya bertambah serius.

Dengan pengubatan yang tepat dan langkah pencegahan yang baik, demam kuning pada bayi dapat diatasi dengan baik.

Jadi, sebagai ibu bapa, seharusnya kita mengambil berat dan menjaga kesihatan bayi kita dan memastikan mereka mendapatkan rawatan yang sesuai jika mengalami gejala-gejala demam kuning.

Kesimpulan

Demam kuning, atau lebih dikenali juga sebagai jaundis, boleh dirawat dengan beberapa kaedah. Rawatan biasanya melibatkan ubat-ubatan untuk mengurangkan paras bilirubin dalam darah dan terapi cahaya (fototerapi) untuk membantu badan anda memecahkan dan mengeluarkan bilirubin.

Selain itu, minum banyak air dan makan makanan sihat juga penting untuk memastikan fungsi hati yang baik. Jangan lupa untuk berjumpa dengan doktor anda untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Risk Free Shipping

If your orders lost during shipment, we will do the replacement or refund

Easy 180 days returns

180 days money back guarantee

100% Secure Checkout

Toyyibpay / MasterCard / Visa